انتقاد استاد یاریگل به تلاوتِ اختتامیه جشنوراه فیلم فجر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۷۳۰۹۰
آیا نباید در اختتامیه جشنواره فیلم فجر که میلیونها تومان هزینه کردهاند و تصویر آن از رسانههای داخلی و خارجی پخش میشود، قرائت زیبا و بدون اشکال اجرا شود؟ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیین اختتامیه سیو هشتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر شب گذشته برگزار شد که تلاوت ابتدایی آن، حاوی اغلاط آشکار اعرابی و اشکالات فنی بود که واکنشهایی را به دنبال داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد یاریگل کارشناس و استاد پیشکسوت قرآن در گفت و گو با تسنیم با انتقاد از تلاوت آغازین این مراسم گفت: مدیران معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زیر نظر وزیر ارشاد فعالیت میکنند. آیا نباید در اختتامیه جشنواره فیلم فجر که میلیونها تومان هزینه کردهاند و تصویر آن از رسانههای داخلی و خارجی پخش میشود، قرائت زیبا و بدون اشکال اجرا شود؟
متن پیام "بهروز یاریگل" خطاب به وزیر ارشاد را میخوانید:
به نام خداوند بخشنده مهربان
سخنی دلسوزانه با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
سرور ارجمند جناب آقای صالحی عزیز و بزرگوار
با عرض سلام و تحیت
اینجانب شامگاه 22 بهمن ماه، ساعت 18:45 دقیقه مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را که در محل برج میلاد در حال برگزاری بود از رسانه ملی و به صورت زنده ملاحظه کردم؛ در ابتدای مراسم تلاوت قرآن کوتاهی از سوی برادر جوانی که شناختی از وی نداشتم انجام شد؛ لکن اشکالات فنی، اغلاط اعرابی، کلمات، تجوید و فصاحت به قدری آشکار و تلاوت به حدی ضعیف و از حد معمول خارج بود که هر فرد قرآنی را آزرده خاطر میکرد.
ناگفته نماند اعتماد به نفس این جوان در حین تلاوت از قراء بینالمللی هم بیشتر بود، لکن از نظر فنی و اهالی قرائت ایشان اساساً قاری نبود. ضمن آنکه حقیر با توجه به شناختی که از علم اشتیاق و اطلاعات جنابعالی در عرصه فرهنگ و قرآن دارم؛ این غم و ناراحتی را هنگام تلاوت مذکور در چهره شما مشاهده کردم.
حال سؤال اینجانب به عنوان یک معلم قرآن از جنابعالی و به طور خاص از مدیران اجرایی این جشنواره که همه ساله با هزینههای بسیار مادی و زمانی انجام میگیرد و بسیاری از مردم عزیز در داخل و خارج کشور این مراسم و امثال آن را از طریق تلویزیون نظاره میکنند، با توجه به الگو بودن قاریان جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام آیا چنین دعوتهای نسنجیدهای موجب ناراحتی و تعجب نمیشود؟ یا شاید مدیران مربوطه تا این حد بیگانه هستند که برای تلاوت قرآن چنین مجلس مهمی هر فرد ناآشنا با فن و هنر تلاوت را به راحتی میپذیرند؟
در پایان اینجانب رجاء واثق دارم که جنابعالی هم با شنیدن تلاوت در همان لحظه آزرده خاطر گشتید. امیدوارم با تدبیری که میاندیشید در مراسم مشابه دقت نظر جدی صورت پذیرد تا شاهد تلاوتهایی در شأن و حد، مقام مخاطبان محترم ایران عزیز باشیم.
با پوزش از اینکه مصدع اوقات گشتم.
التماس دعا
خادمالقرآن، قاری و معلم کوچک قرآن؛ بهروز یاریگل
انتهای پیام/
R1444/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط کرسی تلاوت قرآن کریم جشنواره فیلم فجرمنبع: تسنیم
کلیدواژه: کرسی تلاوت قرآن کریم جشنواره فیلم فجر کرسی تلاوت قرآن کریم جشنواره فیلم فجر اختتامیه جشنواره فیلم فجر تلاوت قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۷۳۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مطهری؛ مدافع کیان سیاسی قرآن کریم
این رویکرد البته در زندگی علمی و سیاسی ایشان بسیار جدی است در حدی که می توان به عنوان سیره و روش علمی و عملی از آن نام برد. با این نگاه شهید مطهری را از جنبه غیرت دینی نسبت به تعرض به ساحت سیاسی قرآن کریم نیز باید معلم و الگو برای محققان و مفسران بدانیم.
سرنخهایی از جهاد علمی استاد شهید در دفاع از کیان سیاسی قرآن و همینطور فهم صحیح از آیات سیاسی را برای نمونه در کتاب «آشنایی با قرآن» شهید مطهری میتوان گزارش کرد که محصول جلسات تفسیری ایشان است و عملاً پاسخی به برداشتهای غلط گروههای التقاطی دوران شکلگیری و عصر آغازین انقلاب اسلامی همچون برداشتهای مارکسیستی منافقان، برداشتهای سوسیالیستی افرادی چون شریعتی یا افرادی لیبرال مسلک همچون بازرگان و... است. کتابهای دیگر شهید مطهری مانند امامت و رهبری، ولاها و ولایتها، علل گرایش به مادیگری و... نیز همگی در چنین فضایی قابل معرفیاند.
مبارزه با برداشتهای سیاسی نادرست از قرآن
ایشان در مواجهه با قرآن کریم آن را دارای یک نظام فکری جامع میداند که نظام سیاسی بخشی از آن است. برای همین ذیل آیاتی مثل خمس که دیگران نگاهی عادی به آنها دارند با رویکرد نظام اسلامی به آن مینگرد. بیان شهید مطهری را در مورد آیه انفال و خمس در جلد سوم آشنایی با قرآن ایشان ببینید: «چهره آیه انفال و آیه خمس آنچنانکه شیعه تفسیر میکند با آنچه اهل تسنن تفسیر میکند از زمین تا آسمان متفاوت است. آن طور که شیعه تفسیر میکند یک مفهوم بسیار عام و کلی مییابد و از یک نظر ارتباط پیدا میکند با نظام اقتصادی اسلام و از نظر دیگر ارتباط دارد با نظام حکومتی و سیاسی اسلامی». این بیان گویای نگاه دقیق سیاسی ایشان است.
آسیبهایی که تفسیر سیاسی قرآن با آن روبهرو است پرشمار است. مثلاً گاهی وضعیت زمانه و روزگار به گونهای است که مفسر را به سمت برداشت نادرست میکشاند. شهید مطهری با همه آنها مبازره دارد. مثلاً آسیبها را از منظر زمینههای انگیزشی و روانی و عاطفی میتوان گزارش کرد. برای نمونه گاهی «انفعال در برابر نظریات غیرقطعیِ دانش سیاسی موجود و تطبیق قرآن بر آنها»، بستر برداشتهای نادرست میشود. زمانی «ایجاد پوشش برای اهداف ضددینی» انگیزه اشخاص و مکاتب برای ارائه برداشتهای سیاسی نادرست از قرآن است، به گونهای که قرآن را مؤید نگاههای مکاتب و آرای آنها مینمایاند و موجب ظهور برداشتهای التقاطی از قرآن در حوزه حیات سیاسی میشود که شهید مطهری از جمله مبارزان با این رویکرد مخرب شمرده میشود.
خروشهای علمی، اوج بصیرت سیاسی
یکی از معضلات جدی که استاد شهید با آن روبهرو بود مسئله التقاط بود. ما در این دوران با بسترسازیِ «رویکرد التقاطی» برای آسیب دیدن برداشتهای سیاسی مواجه بودیم. میدانید که التقاط عنوان عامی است که گروههای متعددی ذیل آن گرد میآیند از جمله: ۱- گروههایی که برداشتهای کارکردگرایانه و جامعه گرایانه و سوسیالیستی از قرآن دارند. ۲- گروههایی که نگرش متأثر از معرفتشناسی غربی دارند.
طرفداران رویکرد مارکسیستی و سوسیالیستی، قرآن و دیگر متون اسلامی را ابزار و متنِ انقلابی (مارکسیستی، سوسیالیستی) میدانستند. از این جریانها در ادبیات شهید مطهری با عنوان «ماتریالیسم اغفال شده یا منافق» یاد میشود. بیان ایشان چنین است.
«ماتریالیسم در ایران در یکی دو سال اخیر به نیرنگ تازهای بس خطرناکتر از تحریف شخصیتها دست زده است و آن تحریف آیات قرآن کریم وتفسیرهای مادی محتوای آیات با حفظ پوشش ظاهری الفاظ است». این دست خروشهای علمی، اوج بصیرت سیاسی در عرصه تفسیری استاد را نمایان میکند و البته ادامه همین هوشیاری و آگاهیها بود که استاد را به افتخار شهادت رساند.
از مبارزه استاد با انحراف برداشتها از قرآن در مورد این جریان نمونههای بسیاری نقل شده است. یکی از آنها مربوط به مواجهه علمی استاد شهید با دکتر شریعتی است. ایشان روش فهم قرآن توسط شریعتی را آسیب دیده میدانست. البته در بحث روشنفکری دینی، شریعتی از افراد مؤثر در رویکرد علمی اجتماعی است. وی در فهم مفاهیم قرآن از روشهای «ساختارشناسی اجتماعی» و مبتنی بر دیدگاهای جامعهشناسی تأثیر پذیرفته بود و برداشتهایی تفسیری در چارچوب فضای اندیشگی جامعهشناسی غربی ارائه میکرد. نگرش طبقاتی با محوریت غنی و فقیر و تفسیر تضادهای اجتماعی و دینی بر این مبنا در آثار شریعتی حضور پررنگی دارد و البته شهید مطهری آن را نقد میکند و معتقد است گرایش فقرا و محرومان به پیامبران و رویارویی با اغنیا را نباید با تحلیل طبقاتی توجیه کرد. همچنان که همه مؤمنان و موحدان و انقلابگران توحیدی از طبقه مستضعف نبودند و پیامبران، فطرتهای ناآلوده یا کم آلوده را از طبقات استضعافگر شکار میکردند و آنها را علیه خودشان (توبه) یا علیه طبقهشان (انقلاب) برمیشوراندند، همه طبقه مستضعف نیز در زمره مؤمنان و انقلابگران توحیدی نبودند. از نظر وی قرآن صحنههای مختلفی میآورد که گروههایی از مستضعفان را محکوم و داخل تیپ کافران و مشمولان عذاب الهی معرفی میکند.
منبع: روزنامه قدس